חיפוש
חיפוש

המשכיות עסקית וניהול משברי בזמן מלחמה

Picture of אריאל הורוביץ

אריאל הורוביץ

שותף, מנהל מחלקת סיכונים עסקיים

Picture of דוד כרמי

דוד כרמי

שותף, מנהל היעוץ הטכנולוגי

כמי שמלווים שנים רבות את המגזר העסקי בישראל בחשיבת ותפיסת ניהול סיכונים, להפחתת אי הודאות הארגונית ולשיפור היכולות העסקיות, תמיד בסופו של יום הגענו עם המנהלים לדיון של "יום הדין", כלומר, מה יקרה אם למרות התכנון, החשיבה ותוכנית הפחתת הסיכון, בסוף יתרחש אירוע קיצון, מן ברבור שחור כזה שהסבירות שהוא יקרה נמוכה עד אפסית, אבל עוצמת הפגיעה שלו קריטית?

אירוע שכזה נקרא בעגה המקצועית אירוע של "המשכיות עסקית" BCP) -Business Continuity Plan )  והתפיסה שהוא מחזיק מאחוריו היא שישנם צעדים שעל הארגון לנקוט כהכנה למקרה שיתרחש אירוע קיצון, כולל בניית תסריטי פוטנציאל פגיעה אפשרים והתגובה להם, וזאת על מנת להבטיח את רציפות פעילותו הקריטית של הארגון ואת הישרדותו.

הרציונל שלנו (ואנו שמים בצד את תקני ה- ISO והרגולציות השונות) בצורך בבניית תוכנית המשכיות עסקית הוא שבקרות אירוע קיצון ישנו בלבול ומתח רב. תכנון ראוי לתרחישים קיצוניים ממזער את הבלבול ומאפשר קבלת החלטות אפקטיביות ככל הניתן.

חלק מהחברות הבינו זאת ומגיפת הקורונה של תחילת העשור, שאנחנו עדיין סובלים מהשלכותיה,  האיצה הבנה זאת. חברות אלו הטמיעו תוכנית זו שאת פירותיה הם קוצרים היום באופן מובהק.

יחד עם זאת, לא מעט חברות אחרות בישראל בחרו בגישת "סמוך", "נסתדר" "מה הסיכוי שזה כבר יקרה" ולצערנו, כמו שכבר אמרו רבים וטובים, "Hope is not a strategy"… והן מגיעות לימי המשבר במצב פחות טוב.

לכן, אנחנו ממליצים כיום לכל הארגונים, ועדיין לא מאוחר, לנהל תכנון תוך כדי משבר, כלומר, כל מי שמנהל עכשיו מתוך הגבה ולא מתוך תכנון, צריך לעצור ולשאול את עצמו מספר שאלות פשוטות ולבצע הערכת מצב ומוכנות החברה בהיבטים שונים, ובכללם: 

  • כיצד מנוהל המשאב האנושי?
  • האם אני מנהל תקשורת והסברה נאותים לכלל בעלי העניין שלי?
  • האם חיזקתי מעגלי בקרה בשעת חירום? ותשלומים לספקים ועובדים?
  • ניהול תשתיות
  • ניהל חירום של מערכות מידע (DRP -Disaster Recovery Plan )– דגש מיוחד על יכולת מערכות המידע להמשיך לתמוך בתהליכים העסקיים במקרה של נפילת טיל באתר החברה או תקיפת סייבר, ושלא יאבדו נתונים ומסמכים חשובים. יש לשים דגש על  המימד הטכנולוגי (המערכות והתשתיות התומכות – תקשורת LAN ו-WAN), המימד האנושי שיאפשר המשך תמיכה של אנשים קריטיים בקבוצת ה-IT ומימד התהליכים (הפעלת ה-DRP) שהינו הפעלת תהליכים שהוגדרו מבעוד מועד למצב חירום ויאפשרו את זמינות המערכות.
  • האם תכננתי שימוש נכון במבנים, תהליכים וציוד פיזי?
  • מי בוחן את פוליסות הביטוח שלי, פיצויים וסיוע מהמדינה?
  • אתגרי שרשרת האספקה בחירום
  • טיפול בפיננסים ובמערכת הבנקאית
  • ביצוע תיעדוף במה לטפל מההיבטים המושפעים
  • עריכת שינויים נדרשים ופעולה להשגת היעדים שנקבעו על בסיס התעדוף

ביצוע הערכה זו , תעדוף בהתאם ועריכת השינויים הנדרשים הם צו השעה ובדגש על בניית שרידות לא רק עכשווית, אלא גם להרים את המבט קדימה לחודשים הבאים ולשאול את עצמנו מה הלאה ואיך בתסריטי יחוס שונים החברה לא רק שורדת אלא גם יוצאת מחוזקת.

לפרטים נוספים

אריאל הורוביץ, שותף, מנהל מחלקת סיכונים עסקיים

דוד כרמי, שותף, מנהל היעוץ הטכנולוגי

ליצירת קשר עם אשכול הייעוץ

Scroll to Top