חיפוש
חיפוש

מאזנים את התועלות והסיכונים של Generative AI

Picture of קארין ליבינסון

קארין ליבינסון

מנהלת בכירה, יועצת טכנולוגית אסטרטגית

Chat GPT ובכלל תוכנות של  Generative AIיצרו מהפכה בעולם התוכן ומייצרים גם שינויים בעולם העסקי, אך ארגונים שלא ידעו להשתמש ביכולות אלו, עלולים לאבד הזדמנויות עסקיות מחד ויתרון עסקי/ תחרותי מאידך.. אנחנו ב-EY מסייעים בליווי ארגונים לניהול המהפכה, בשיטה שעל בסיס ניסיון רב מהעולם, מאפשרת הטמעה טובה של כלי הבינה המלאכותית ומקסום היכולות שלהם.

במהלך שנת 2023 החלה מהפכה שדובר עליה רבות במה שמכונה Generative AI. Open AI השיקה את Chat GPT, אחריה הגיעו גם כלים מבית אנטרופיק, פייסבוק וגוגל, והבאים כבר עומדים בתור (כמו גם הפיתוחים והעדכונים). רעידת האדמה הזו נוגעת בכל הקשור לתוכן, בדרך שבו הוא הופך נגיש וקל (הן בטקסט והן בוויזואליה) ומאפשר לנו בלחיצת כפתור לייצר עולם תוכן חדש, מתומצת ושלם. לצד זאת, הן הרשויות הרגולטוריות והן הדין המשפטי כבר נאלצים להתמודד עם ההשלכות של התופעה הזו. אבל לא רק הם. כל חברה וכל ארגון חייבים להיערך ולהתמודד עם ההיבטים השונים של הטכנולוגיה החדשה. מי שלא ידע לנווט את הספינה הזו בצורה הנכונה – יעמוד בפני סכנה של ממש. ב-EY מבינים את הפוטנציאל הטמון בטכנולוגיה, אך גם מודעים לסיכונים. מערך שלם בחברה נועד לספק ייעוץ וליווי לעסקים, על מנת שיפיקו את המירב ממנו אך ינהלו את הסיכונים בצורה אופטימלית.

"היופי בכלים האלו של Generative AI", אומר אמיתי אטיאס (מנהל בכיר ב-EY), "הוא בכך שהם קלים לשימוש ונגישים. למעשה מדובר בכלי שבהחלט יכול להקל על החיים של עובדים בתפקידים שונים. אולם, ברגע שהכלי הזה נגיש, גם הסיכונים נמצאים מעבר לדלת. אם חברות לא ישכילו לנהל את האירוע הזה הם ימצאו את עצמן בבעיה מהר מאוד".

"שילוב של הזרוע הטכנולוגית והעסקית שיש לנו ב-EY", הוא מוסיף "מאפשר לנו להראות ללקוחות את היכולות של הטכנולוגיה והאופן הנכון לשילובה בעסק בכל הרמות: האסטרטגית, האופרטיבית והרמה האישית. מטרתה לעזור לארגון  לצמוח ולהתחזק תוך צמצום הסכנות הנובעות מהשימוש בה".

EY, בשיתוף פעולה עם מייקרוסופט פיתחה מודולים ומקרי בוחן שונים בתחום ה- AI. הזרוע העסקית של EY מתמחה בלאפיין לכל חברה בהתאם לסקטור ולצרכים שלה, את הפתרונות הייחודיים לה וללוות אותה בבנית מודל רלוונטי ל- use case וכן מודל תפעול אופטימלי (כלים, אנשים, תהליכים) שיאפשר כניסה הדרגתית של ה- AI לארגון.

לנווט בין הסיכונים

עולם ה-Gen AI מייצר סיכונים לכל חברה וארגון כמעט מכל כיוון. מהלכים לא נכונים, התמהמהות בהתנהלות מול הטכנולוגיה החדשה לא רק שתשאיר אותם מאחורי המתחרים אלא עלולה אף לאיים על המשך הפעילות. "ברמת העיקרון", אומר אבנר גייפמן (שותף בקבוצת הייעוץ הטכנולוגי), "ה- AI הוא לא דבר חדש. הוא פותח לפני עשרות שנים אבל רק בשנים האחרונות הגיע לרמת בשלות שאפשרה לארגונים להטמיע מודלים מבוססי בינה מלאכותית. בשנת 2023 מודלי השפה הגיעו לרמת בשלות טובה בעברית – מה שייבא את המהפכה מארה"ב לישראל. צ'אט GPT-4 שוחרר לאוויר העולם רק לפני כמה חודשים ויצר באזז גדול. הבשורה הגדולה היא ביכולת של המנוע הזה להבין שפה ולייצר תוכן בעברית. הערך המרכזי שלנו ב- EY הוא מצד אחד לדעת באילו אזורים טכנולוגיה יכולה להביא להם ערך ומהצד השני איך לעזור לארגונים להטמיע את הטכנולוגיה בצורה אחראית ולמזער את הסיכונים שהטכנולוגיה יכולה לגרום לחברה".

אחד הסיכונים הממשיים הוא במהימנות המידע שמייצר המנוע הזה והחשש מפני "הזיית נתונים" – "סיכוני הזייה". "מודל השפה", מסביר איטיאס, "מייצר תוכן חדש, ללא בקרה מספקת ממה ואיך הוא נוצר. אנחנו יודעים להגיד שהכנסנו שאלה ונוצר תוכן חדש במודל ועל כן הסיכון המרכזי הוא מה יוצא בקצה. התשתית האפליקטיבית/ המערכת יכולה ל"המציא" דברים, שלא קשורים לשאלה, לתוכן. המערכת מחברת כל מיני חיבורים מתוך מידע שיש לה בהקשר השאלה שחשב עליה ובמקרים מסוימים נוצר תוכן לא קשור".

סיכון נוסף הוא מההיבט המשפטי ומבחינה של הפרת זכויות יוצרים. האם המידע שאנשים אספו מהמנוע הזה מבוסס על חומר פומבי שאחרים כתבו ואם כן מה הזכויות שלהם על המידע הזה? חברות וארגונים חייבים ללמוד איך לנהל את הסיכון הזה. התחום המשפטי, כמו הרגולציה של הבינה המלאכותית נמצאים בהתפתחות כל הזמן.

להתאים את הארגון לבינה המלאכותית

בנושא של בינה מלאכותית הסכנות מגיעות מכל הכיוונים. אחת הסכנות היא שחומר מסווג יותר או פחות ידלוף למתחרים ועל כן קיימת חשיבות מכרעת לאופן שבו מאבטחים את המידע מבחינה טכנולוגית. לדברי אבנר גייפמן לסיכונים האלה יש גם פתרונות. "אנחנו יודעים", הוא אומר, "לקחת את הסיכונים האלה ולנהל אותם. אנחנו מגדירים את המידע שנמצא בתוך הארגון ולא יוצא ממנו, כדי שהמידע, שנוגע גם לסודות מסחריים וגם לפרטיות של לקוחות או עובדים, לא ידלוף החוצה. בארגונים רבים שסייענו להם ראינו פרצות אבטחה, ואנחנו רוצים להנגיש את המערכת לעובדים ולארגון עצמו, אבל לעשות זאת בצורה חכמה, בטוחה ומאובטחת".

"ארגונים שלא ישכילו להטמיע את טכנולוגיית הבינה המלאכותית הגנרטיבית בפעילותם, עלולים להיתקל בקשיים משמעותיים," מתריע גייפמן. "אין מדובר בעוד תשתית טכנולוגית רגילה כמו ענן, אלא במהפכה שיש לה השלכות עמוקות על כלל תחומי הפעילות העסקית. חברות מתחרות שינצלו נכון את הפוטנציאל הטמון בבינה זו, יוכלו ליצור יתרון תחרותי דרמטי על חשבון אלו שיישארו מאחור. הפער ביניהן עלול להתרחב במהירות. מדובר במהפכה בעלת השפעה כה רבה, שכל ארגון חייב להתייחס אליה ברצינות ולהתאים את עצמו לאתגרים והזדמנויות שהיא מציבה."

"הבעיה המרכזית," מסביר אטיאס, "היא שגם אם ארגונים אינם מעוניינים בכך, בינה מלאכותית גנרטיבית כבר נוכחת בפעילותם השוטפת והדבר חושף אותם לסיכונים גדולים. שימוש בלתי מבוקר של עובדים בכלים אלו עלול לחשוף את כל הארגון. לכן, חובה על כל ארגון להנפיק רישיונות ופיקוח על שימוש בבינה מלאכותית, כדי לנצל את יתרונותיה, תוך ניהול הסיכונים."

לנצל את הפוטנציאל

לצד הסיכונים הרבים, הבינה המלאכותית יכולה לאפשר לארגון להתייעל ולהתחזק. ב-EY גיבשו והבינו את הפוטנציאל של הכלי הזה בהיבט העסקי בהתאם למודלים ול-Use Cases שבדקו. לדברי גייפמן, מדובר בכלי משמעותי, למשל עבור מוקדים של שירות לקוחות, מכירות או יועצים, הרעיון הוא לשלב agent virtually. "באמצעות המודלים שפיתחנו", הוא אומר, "מוקדי שירות יכולים לנקות לנציג הרבה מהרעש שהוא מתמודד איתו ולמקד אותו בהתנהלות מול הלקוח. זה גם מייעל את עבודתו, גם מפנה אותו להתמקד בלקוח וגם מקצר את זמן השיחה. בהמשך הם יוכלו גם על סמך השיחות הללו, שכולן מתומללות באמצעות הכלי הזה, לגבש אטסטרגיות ייחודיות ללקוח הספציפי, כמו מה הוא רוצה, מה הוא אוהב ומה הוא מחפש".

" למעשה הכלי הזה", הוא מוסיף, "לא בא להחליף את הנציגים אלא בא לייעל את העבודה, זהו כלי עזר. סקטורים משמעותיים יחוו התייעלות מסיבית ככל שהטכנולוגיה תתקדם.

לדברי גייפמן ואטיאס, יתרון נוסף בכלי הוא בהנגשת נהלים ומידע לעובדים וללקוחות. "הרעיון", אומר אטיאס, "הוא כל הזמן לשלב בין הטכנולוגיה להבנה של עולם התוכן. ההבנה תדע להסביר איך להתנהג לפי עולם התוכן. ל-AI יש יכולת להבין שפה, היא יכולה לערוך השוואות בין חוזים, לגלות סעיפים בעייתים בחוזה, לראות אם קיים שינוי מהותי בין הנסחים השונים והיא עושה זאת לא על סמך מילה כזו או אחרת, אלא באמת על סמך המהות שבתוכן. זו הגדולה של ה-AI".

איפה מתחילים

ללא ספק, בינה מלאכותית גנרטיבית היא טכנולוגיה משנה חיים עבור ארגונים עסקיים. עם זאת, על מנת לנצל את הפוטנציאל העצום הטמון בה, תוך צמצום הסיכונים הכרוכים בשימוש בה, חשוב מאוד להיערך ולנהל את התהליך באופן מושכל. ב-EY, אנו מלווים ארגונים בתהליך זה באמצעות מומחיות טכנולוגית וייעוץ עסקי מקיף. היכולת שלנו לזהות את הצרכים והמגבלות הייחודיים של כל ארגון מאפשרת לנו להנחות אותו לקבלת החלטות נכונות בנוגע לאימוץ הטכנולוגיה ולשילובה האפקטיבי, תוך הפחתת סיכונים משמעותיים. בעידן של בינה מלאכותית, ההצלחה העסקית תלויה ביכולת להתקדם בזהירות אך גם בנחישות, ואנו כאן כדי להוביל את הלקוחות שלנו בדרך הזו.

לפרטים נוספים

קארין ליבינסון

Scroll to Top