חיפוש
חיפוש

כך עזרנו לתל אביב להפוך (באמת) לעיר בלי הפסקה

בחודשים האחרונים עוברת עיריית תל אביב מהפכה טכנולוגית של ממש. מהפכה שמבקשת לשנות את האופן שבו התושבים ובעלי העסקים בעיר מקבלים את השירות לו הם זקוקים. השינוי נובע מבניית תוכנית מחשוב מתקדמת וצופת פני עתיד, המתבצעת בליווי צוות ייעוץ טכנולוגי מקצועי, ובראשם אבנר גייפמן מחברת EY. במסגרת הייעוץ, הוחלט שהעירייה תשדרג את התשתית הטכנולוגית והדיגיטלית לשירותיה, במטרה לשפר את המענה לצרכי התושבים, לייעל הליכי בירוקרטיה ולהתאים את עצמה לעולם המשתנה.

בשטח המוניציפאלי של עיריית תל אביב מתגוררים כחצי מיליון תושבים והיא מעסיקה כ-10 אלף עובדים בתחומים השונים. אולם לבד מהתושבים המתגוררים בה, היא מספקת שירותים לכמיליון משתמשי קצה. בעירייה הבינו כי הטכנולוגיה מהווה תפקיד קריטי ביכולת שלה להתייעל ולספק שירותים איכותיים גם לתושבים, גם לבעלי העסקים וגם למבקרים בתחומה.

כחלק מהפרויקט נבחנו האתגרים הטכנולוגיים שקיימים היום לעירייה, ואלו הצפויים לצוץ בשנים הקרובות. בחנו כיצד יוכלו ראשי המִנהלים בעיר, כמו חינוך, תחבורה, קהילה ותברואה, לספק בצורה המיטבית את המענה לצרכי התושבים, בעלי העסקים והמבקרים בעיר.

"אגף המחשוב בהובלתו של איציק בן דוד", אומר גייפמן, "רצה להתאים את התוכניות הטכנולוגיות שלו לחמש השנים הקרובות כדי לוודא שהוא נותן מענה לצרכים, כך הם הגיעו אלינו. האגף היה פתוח לבחון את תפישת ההפעלה שלו ואת האופן שבו הוא מייצר ערך לעירייה, כאשר שיתוף הפעולה שנוצר היה יוצר דופן גם באגף וגם אצל ראשי המִנהלים בעירייה".

לדברי גייפמן, המשמש כשותף ב-EY, במסגרת השינוי הזה לא מספיק להגדיר רק שינוי טכנולוגי של מערכת כזו או אחרת. מדובר בשינוי שאגף המחשוב עצמו צריך לעבור באופן שבו הוא מתנהל מול הלקוחות הפנימיים, על מנת שהוא ימשיך לייצר ערך עבורם. "במקרה הזה", מסביר אבנר, "יש צורך לייצר ממשק צמוד יותר מול הלקוחות הפנימיים, לייצר פונקציות שבאמת ידעו להבין את הצרכים העסקיים של הלקוחות וגם יתרגמו אותם לדרישות טכנולוגיות".

אסטרטגיה ארוכת טווח

במחלקת הייעוץ הטכנולוגי של EY מבינים את הצורך המשמעותי של חברות וארגונים לפתרונות טכנולוגיים המתאימים להם בעידן שבו תחום ה-IT משתנה ומתפתח כל הזמן. התשובה לכך היא באמצעות חשיבה ותכנון מראש לטווח הארוך.

דרך מתודולוגיה סדורה, הכוללת את מיפוי המצב הקיים, הגדרת היוזמות הטכנולוגיות, הגדרת מודל ההפעלה ובניית תוכניות על לתקופה של 3-5 שנים, נבנית אסטרטגיה מתוכננת מראש שתסייע לארגון לענות על הצרכים המשתנים ותייעל את עבודתו.

בשיטה הזו נבנתה גם האסטרטגיה לאגף המחשוב של עיריית תל אביב. בשלב הראשון נערכו בחינה ומיפוי של המצב הקיים, אשר כללו סדנה עם למעלה מ-100 מנהלים ועובדים באגפים השונים בעירייה. בשלב השני מופו הפערים וזוהו היוזמות הטכנולוגיות. בהמשך, המליצו ב-EY על מודל ההפעלה המתאים ביותר לצרכי העירייה, בשילוב עם המגמות בענף ומדדים מקובלים. "השלב הזה", אומרת קארין ליבינסון, מנהלת בכירה בקבוצת הייעוץ הטכנולוגי ב EY,  "היה המאתגר מבין השלבים בשל הקושי של ארגון גדול כמו עיריית תל אביב לבצע את השינוי המחשבתי, נראה כי זה מאתגר יותר מכל שינוי טכנולוגי". בשלב הרביעי והאחרון יצרו היועצים ב-EY מפת דרכים טכנולוגית ומפורטת של העירייה לשנים הקרובות. בשלב הזה נלקחו בחשבון כל היוזמות הצפויות והתיעדופים לביצוען.

השפעה על כל תושב

אף שתושבי העיר עדיין לא מודעים למהפכה המתרחשת מתחת לאפם, או בתוך הטלפון הנייד שלהם, מדובר במהלך שישפיע בסופו של דבר על חיי היומיום של כל אחד ואחת מהתושבים, בעלי העסקים והמבקרים שמגיעים לעיר.

"יש לכך השפעה מאוד גדולה על האופן שבו העיר תל אביב תראה בעוד חמש שנים, זה ישפיע על כולם", מסביר גייפמן. "אם למשל את במשפחה חדשה עם תינוק וכלב, ועברתם לתל אביב, באמצעות טכנולוגיה שהעירייה תפתח, ברגע שתבצעו חילופי מחזיקים לדירה בעיר, כל מערכות העירייה יעודכנו בתוך מערכת ניהול אירועים ויתחילו לייצר מולך אינטראקציה בכל הערוצים שאת בחרת, בוואטסאפ, בטלפון, במייל או בהגעה פיזית למשרדי העירייה".

למעשה, העירייה, באופן יזום, ועל בסיס המידע שבידיה, תכוון את אותה המשפחה לבצע את כל הפעולות שעליה לעשות – היא תעדכן את התושב בחניונים הקרובים ותשלח לינק להפקת תו חניה, תמליץ בצורך לרישום הילד למוסד החינוכי הקרוב, תשלח לינק רישום לדיגידוג, תציע חוגים בקרבת מקום ומנוי לקאנטרי הסמוך למקום המגורים.

השינוי הזה הופך את העירייה לפרו אקטיבית – כך שהשירות יוצע בצורה דיגיטלית ובאופן סינכרוני. כלומר, הפעולות שיבוצעו מול העירייה יבוצעו באופן סינכרוני ומלא, מבלי צורך להמתין לעדכונים מתמשכים ומסרבלים.

לא רק התושבים ייהנו ממענה טוב יותר לצורכיהם, גם בעלי העסקים יזכו להתייעלות בכל נושא רישוי העסקים ובהפחתת הליכי הבירוקרטיה. 

אסטרטגיה טכנולוגית מתוכננת מראש

השינויים הטכנולוגיים המהירים, לצד שינויים ארגוניים בתרבות העבודה, שחלקם נבעו מהתפרצות מגפת הקורונה, מאלצים ויאלצו גם בעתיד הקרוב חברות וגופים עסקיים שונים לעבור למודל דומה של בניית אסטרטגיית מחשוב לטווח של כמה שנים.

"משבר הקורונה", מוסיף גייפמן, "תפס ארגונים רבים כשהם לא מוכנים לאתגרים שמולם נדרשו להתמודד. אנחנו רואים שבשנים האחרונות, יותר ויותר ארגונים מבינים את הצורך לבניית תוכנית אסטרטגית למחשוב. כל ארגון חייב לעשות כזו תוכנית מדי 4-5 שנים. זה הכרח. ארגונים שלא יעשו כזו תוכנית מדי כמה שנים פשוט ימצאו את עצמם פותרים את הבעיות הלא נכונות".

לפרטים נוספים

אבנר גייפמן

Scroll to Top